Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
3.3.2006, Jan Vítek, recenze
Švýcarská společnost Arctic Cooling se činí. Nedávno uvedla na trh nové řady ventilátorů – jedna s novými typy ložisek a unikátním designem pohlcujícím vibrace a druhá zahrnující ventilátory klasické koncepce. Dnes se na ně podíváme a vyzkoušíme.
josh f | 1.8.200614:29
podla čoho zistím ktorý ventilátor 80 mm je hodný na nasávanie vzduchu dopredu skrinky ?
Odpovědět0  0
Fikus Kukis (136) | 1.8.200619:50
že sa dá ku case pripevniť z obidvoch strán
Odpovědět0  0
josh f | 2.8.20067:50
takže na smer rotácií asi netreba hľadieť.... V obchode kde budú montovať moje PC sú presvedčení že tento bude vhodný http:­/­/www.thermaltake.com­/dcfans­/standard­/8025a.htm aj keď som niekde čítal že na nasávanie sa nehodí. Prípadne tento by bol primeraný viac http:­/­/www.thermaltake.com­/dcfans­/standard­/8025a.htm
?
Odpovědět0  0
Fikus Kukis (136) | 2.8.20068:40
Smer rotácie majú myslím všetky rovnaký. Tie linky čo si poslal sú obidve rovnaké, a dá sa použiť ako intake.
Odpovědět0  0
josh f | 2.8.200610:43
Vďaka ! a ten prvý link nevhodného ventilátora na nasávanie spredu do skrine som mienil hodiť tento : http:­/­/www.arctic­-cooling.com­/fans2.php?idx=95 ­( ­"The Arctic Fan 8 can be fixed by the 4 included screws or by most clipping mechanism to the back wall of the computer. Mounting to the front is not possible.­")
Odpovědět0  0
Fikus Kukis (136) | 2.8.200612:12
To je práve ten AC, ktorý ide iba na outtake, takže ten určite nie.
Odpovědět0  0
Futurex | 24.6.200613:45
Zdravim. Tak si tu procitam tu diskuzi a nachazim zde velice uzitecne informace. Jsem takovy maly fanda Arctic Coolingu, protoze mam od teto firmy chladic procesoru a jsem s nim nadmiru spokojen. Ted premyslim o koupi prave 120 mm vetraku ­(Arctic­-cooling Arctic Fan 12­) do skrine. Ale k veci. Kazdy tu rika, ze lopatky maji ostre a roztrepene hrany, ktere pak vytvareji dalsi zbytecny hluk. Tak me tak napadlo, jestli by treba neslo vzit jemny ­"smirgl­" a tyto hrany trosku obrousit a tim tento vetrak vylepsit. Nemate nekdo s timto nejake zkusenosti? Budu rad za kazdy prispevek.
Odpovědět0  0
Fikus Kukis (136) | 26.6.200615:22
Tiez som mal v PC vsetky fany od AC, ale tieto nove sa im nepodarili. Arctic Fan 12 este ako tak, ale tie s klasickou konstrukciou by som nikomu nedoporucil.
2smirgl: Nie je to divne kupit si ventilator a potom ho brusit? Co tak kupit rovno kvalitny? Mne sa celkom osvedcili Xilence. A kto chce fakt kvalitu, tak Nexus, ale to us sme s cenou ­(uplne­) inde.
Odpovědět0  0
Futurex | 26.6.200622:20
Tak ja jsem to myslel tak, ze bych ty nerovnosti jen tak jeme zabrousil a zakulatil. Samozrejme, ze bych ho nebrousil, co to da. Jinak smirgl stoji par korun. Tak jsem se taky kouknul na ty Xilence a nevypadaji vskutku spatne :­-)
Odpovědět0  0
Fikus Kukis (136) | 27.6.200611:39
Mam 2x Xilence 120 ­(cerveno cierne­) ako intake na 600 otacok a su uplne tiche. Kupil som ich preto, ze vyhrali test na SH ­(alebo inde­) a som spokojny.
Odpovědět0  0
Futurex | 28.6.200623:10
Jeste bych mel dotaz. Jak jste snizil ty otacky? Predpokladam, ze snizenim napajeciho napeti na 5V. Potom jsem ale cetl hodne diskuzi, kde se jim vetrak na 5V nerozjel. A je to velmi pravdepodobne, protoze vyrobce uvadi startovaci napeti 6V. Jak jste tedy snizil ty otacky??
Odpovědět0  0
Jan Vítek (3359) | 29.6.20060:19
zatezovym potenciometrem, nebo odpory ­(15 až 33 Ohm, 5W a pripadne kombinovat)
Odpovědět0  0
Fikus Kukis (136) | 29.6.200614:30
No práve mne sa neroztočili ani na 6V, preto používam homemade regulátor napätia s obvodom LM317 ­(asi, tie čísla si nepamätám­). Mám to riešené tak, že pri spustení PC je tam na chvíľu takmer plných 12 V a postupne klesá na nastavenú hodnotu ­(u mňa cca 5V­).
Odpovědět0  0
tömáě | 13.12.20065:39
no nevim...osmirglujes to na jedny strane trosku vic vyjebe se lozisko a vetracek ti vystreli oko;­-)
Odpovědět0  0
Gabriel Očenáš | 3.3.200612:13
V zasade suhlasim a s tymto komentarom. Nie som pisatel­/citatel ktory pise romany a sci fi :­). Ja PC pouzivam aj doma a to nemam ani TV ani hlucnych susedov. Odtestovane toho mam tiez hodne po tie roky takze mozem povedat ze aj to cvakanie lozisk je mozne regulaciou otacok uspesne odstranit.

Neviem kolko toho preslo pod rukami Vam, ale ventilatorov mam odtestovanych nespocetne mnozstvo pricom si doma potrpim na vykonne a skoro pasivne PC. Na com sa zhodneme je to ze kazdy ventilator nad 800 otacok je pocutelny ci uz po stranke lozisiek alebo aerodynamickeho hluku..

Pod 800 otacok je kazdy lepsi Fan tichy a nebzucia mu ani loziska...nechcem zachadzat do detailov o ake znacky sa jedna..nakolko sa bavime o AC ventilatoroch.
Odpovědět0  0
Gabriel Očenáš | 3.3.200612:23
Sa ospravedlnujem ­- mala to byt reakcia na uzivatela Honza22
Odpovědět0  0
honza22 | 3.3.200613:10
Rekl bych ze v poctu otestovanych ventilatoru si urcite nemame co vycitat. Rad se k diskuzi na toto tema vratim a zkusim napsat i muj ztraceny prispevek, ale az vecer. Ted bohuzel pracuji.
Odpovědět0  0
Gabriel Očenáš | 3.3.200613:30
Fajn budem rad, nechcem aby ste si mysleli ze na Vas utocim alebo nie co. Len diskutujeme ;­-­).
Odpovědět0  0
honza22 | 4.3.200622:04
Omlouvam se za zdrzeni, vcera jsem si domu prinesl novy zdroj ­(S12­) a mel jsem z nej radost jak malej kluk, tak jsem na vsechno ostatni zapomnel.
Vubec si nemyslim ze na me utocite, jen jsem si mozna Vase slova o tom, jak ten kdo slysi zvuky motorku z pocitace musi byt hodne mimo vztahl na sebe, a v reakci na ne pouzil nevhodny ton, za coz se Vam omlouvam.
K tematu muzu rici to, ze bych z techto vetraku nedelal nic vyjimecneho. Myslim ze jejich kvalita presne odpovida obchodni strategii spolecnosti co je prodava. Budou asi dostatecne tiche pro 80% lidi a ti ostatni se museji poohlednout jinde. V posledni dobe se uz zakaznici pri nakupu naucili sledovat to, jaka loziska dany vetracek ma a tudiz i spolecnosti co dany ventilator prodavaji pod svou znackou prichazeji s novymi typy lozisek a jejich uzasnou zivotnosti, ovsem hlucnost motorku, zda se nikoho vubec nezajima. K cemu mi potom je, ze ventilator vydrzi 30,50 nebo 400 tisic hodin a ma nehlucna loziska, kdyz stejne slysim motorek, jehoz hluk je zdaleka nejvice obtezujici. To i zvuky kulickovych lozisek se daji casto snest daleko lepe.Je ovsem velice tezke najit ventilator, ktery ma vsechny hlavni zdroje hluku na nizke urovni a to i na vyssich otackach nez 1200, a jeste k tomu nevytvari zbytecne velky hluk od proudiciho vzduchu. Nekolik malo takovych se mi za tu dobu co se o to zajimam uz najit podarilo, ale vzdy se jedna o typ, co se u nas neda beznou cesto normalne koupit nebo se ani neprodava samostatne, ale je pouzit treba v nejakem zdroji, nebo se mi nevyplati nechat si poslat jen 2 vetraky z ciziny kvuli nakladum na dopravu.
Typ 12025 mi velice pripomina ventilatory Adda, na ktere nemam prave nejlepsi nazor, nevim sice jiste jestli je jejich vyrobcem prave Adda, ale rekl bych ze ano, ikdyz arctic ma na rozdil od jinych take vlastni tovarnu. A tyhle arcticy­(12025­) jsou vyrobeny z jeste horsiho plastu, u ktereho je jasne, ze musi vytvaret pri vyssich otackach hluk uz kdyz si prejedu nehtem po lopatkách vetraku. Tim je podle me zpusoben nezvykle vysoky narust hluku od nejakych 70% maximalnich otacek.
Nerikam, ze jsou uplne spatne, ale i za tuto cenu se daji sehnat tissi ventilatory, napriklad ten xilence XPF 120L dokaze byt velice tichy, jen jsem musel do dvou kousku co mam uz asi po trech mesicich prikapnout novy olej, od te doby ale jedou zase dobre. Co mi ale na tech 12025 a spol. prijde dobre je moznost pripojit si vlastni drat pro sledovani otacek. Kdyz uz vyrobce voli tuto cestu jak zabranit kanibalizaci produktu, tak toto mi prijde jako velice sympaticky zpusob. Nesnasim totiz kdyz se nemuzu podivat kolik toci nektery vetrak.
Odpovědět0  0
honza22 | 4.3.200623:06
Jen maly dodatek, az pozdeji jsem si znovu precetl Vas prispevek, a musim nesouhlasit s tvrzenim ze vsechny ventilatory jsou lepsi ventilatory tiche. Pokud se bavime o velikosti 120mm a zavrene skrini, tak znam dost kousku co bych v pocitaci nesnesl na zadnych otackach. Je to napriklad Akasa amber series, Coolik SWF 1200, Noiseblocker SX1, Silentmaxx 120­/12, nove Revolteky dark blue­/red vic me ted nenapada. Vsechny tyto maji jeste horsi hluk od motorku nez zminovany AF12025 a takovy silentmaxx to je primo parodie na tichy ventilator. Jen doufam ze se ted na me nesesypou vsichni majitele techto vetraku, uvedomte si prosim ze kazdy mame o tichu trochu jinou predstavu a muzeme hluk vnimat jinak. Navic jsem vetsinou testoval jen jeden kus, trakze se mohlo jednat o nepovedeny vyrobek. Moc tomu ale neverim.
Odpovědět0  0
Jan Vítek (3359) | 4.3.200623:33
Az na Akasy v podstate souhlasim. Amber series z nedavnych testu zase az tak spatne nebyly a hlavne je kvalita zpracovani plastu trochu jinde nez u Revoltecu a Silentmaxxu. Co se tyce AF12025, tam neni co resit, tyhle kousky jsou proste delany pro lowend a tim take zustanou. A kdyby neexistovaly podobne cenove postavene ventilatory Xilence, dokazal bych je snad jeste kvuli cene vychvalovat.
Odpovědět0  0
Gabriel Očenáš | 5.3.20060:48
S Noiseblockerom SX1 a Silentmaxxom mozem suhlasit aj ked bral som to ozajstne ticho pod 800 otacok skor globalne co sa tyka 120mm fanov.
Odpovědět0  0
Logout (91) | 5.3.200617:10
No, mam doma Akasu Amber series a je asi tak petkrat tizsi nez 12025. Mozna mam stesti­/nestesti na kus, ale v obchode mi predvadeli jinej 12025 ­(byl jsem ho reklamovat, protoze jsem neveril, ze AC vyrabi tak hlasitej vetrak­) a ten hlucel stejne. Co se tyce Akasy, ta je naprosto prehlusena 40mm vetrakem na cipsetu.
Mejte se Matyas
Odpovědět0  0
honza22 | 6.3.20069:38
Uznavam ze u ty Akasy bude asi dost nevyvazena kvalita produkce, protoze spousta lidi si je dost chvali a naproti tomu znam dost lidi ze zehranicnich for co s nima maj stajny zkusenosti jako ja. Ale jak jsem uz rikal, osobne jsem mohl otestovat jen jeden kousek a ten mel na 5V zvuk motorku velice podobneny tomu jaky ma motor traktoru.
Odpovědět0  0
Dr4k3 (6) | 3.3.200610:40
... nebo na fotce rozloženého větráku jsou normální kluzná ložiska stejná jako na většině jiných větráků?
Odpovědět0  0
Logout (91) | 3.3.200611:52
Ahoj,
zrovna ted jsem koupil AF 12025 a dojem dost hroznej. V pocitaci mam 4 dalsi vetraky ­(front AKASA Amber, zdroj 12 ­- nevim co to je, zdroj je Enermax Liberty, na procesoru AF 3 TC a na cipsetu noname 40mm ­- ten dela suverene nejvetsi rambajz­).
Tomu AC tak cvakaj loziska ­(dokonce je to slyset i kdyz ho slovek jen otoci v ruce­), ze suverene prehluci vsechny ctyri vetraky vcetne rvouci 40mm ­- takze je zpatky v krabicce.
Pokusim se ho reklamovat u distributora ­(v prodejne mi rekly, ze takhle hlasite jsou vsechny tydle vetraky a ze to je nereklamovatelny­) a pokud
se to nepodari, tak asi pude do kose.
Nebo, nechcete ho nekdo, za 100,­- je Vas :­-­). V nejaky hlucny kravce by asi delal perfektni praci ­- ale do jakehokoli tizsiho pocitace nedoporucuju ­(je cca tejden starej­).
Zdarek Matyas

Odpovědět0  0
Gabriel Očenáš | 3.3.20069:59
Zdravím. Treba zobrať v úvahu reálne fakty. Sam som obe už dávno pred príchodom do obchodov testoval a je fakt že obe rady sa od seba líšia. AF rada je hlučná ale lacná a reguláciou sa dostanetek dobremu vysledku.
Co sa tyka AC Fan rady tak podla mojich zisteni su kusy ktore su hlucnejsie a su kusy ktore su tichsie. Kazdopadne pomer hluku na prietok je vyborny a po malom zregulovani sa este zlepsi. AC Fan 8 je napr tichy ­(loziska samozrejme ked dam k nemu ucho pocut­)rovnako ako tak 9 a 12, ktore je vsak potrebné regulovať aby bol spokojný aj narocnejsi uzivatel.

Kazdopadne ak niekto tvrdi ze v beznej miestnosti ­(nie doma v uplnom tichu, bez zapnuteho tv a reprobedni­) pocuje cvrlikanie cievok ­/ loziska v zavretej PC bedni ­(cievky­/loziska tak pocut max na 10cm v otvorenom priestore­) je hodne mimo.

Podla toho co kupuju zakaznici tak AF rady beru na montaz a vymen y ­/servis a pre ludi co si kupuju vyherne kupony a v obchodoch placu ze nemaju peniaze. FAN radu beru na odsavanie a zvycajne hlavne AC FAN 12 reguluju.

Pozeram tu na 10 ks AC Fan 12, ktore som vybral z krabic...ziadne extra prelisy tu na lopatkach nie sú a to tie malicke nerovnosti isto neovplyvnia vysledny hluk ventilatora.

Este k Hluku mal som tu aj PAPSTY 120mm 2GL ­(povod krajiny Madarsko ­- teda vyroba­) a ten bol co sa tyka lozisiek a hluku o hodne horsi ako AC Fan 12 a cena bol 3x­/4x vyssia.

Nevidim teda zeby AC nejako tymito vyrobkami upadol...len ludia si myslia ze fan za 80sk im bude spievat hymnu rodnej krajiny. Na extra ticho si musite priplatit..;­-­).

Odpovědět0  0
honza22 | 3.3.200611:47
"Kazdopadne ak niekto tvrdi ze v beznej miestnosti ­(nie doma v uplnom tichu, bez zapnuteho tv a reprobedni­) pocuje cvrlikanie cievok ­/ loziska v zavretej PC bedni ­(cievky­/loziska tak pocut max na 10cm v otvorenom priestore­) je hodne mimo.­"
Vis problem je v tom, ze je pouzivam pocitac mimo zamestnani prave doma v tiche mistnosti ­"bez zapnuteho tv a reprobedni­",
a muzu ti garantovat ze zvuk napr. kulickovych lozisek nebo bzuceni motorku slysim ze zavreny skrine naprosto presne od vsech vetraku, nejvic samozrejme od tech co jsou na stene skrine. Tedy za predpokladu ze jsou na nizkych otackach a nevznika velky hluk od proudiciho hluku. A to mam navic horsi sluch nez moje 60ti leta matka.
V hodnoceni zasade sohlasim s autorem, mel jsem k tomuto napsany docela dlouhy prispevek nekolika informacemi, ale nejak mi zacal blbnout prohlizec a ve schrance jsem o ten prispevek prisel, a uz jsem nemel cas to cele psat znovu.
Odpovědět0  0
petrJnhm | 3.3.200614:21
Takze: souhlasim, je to dobry a vykonny ventilator.
nahratoval jsem TC2 a musim rici: kvalita zpracovani dobra, vykon o 3stupne lepsi! ­(u mne.­) ale ten hluk!
je opravdu slyset bzuceni, a je neprijemne, protoze je v netypyckem spektru. nyprerve ho ani HDD.

podotykam, ze pro mne je nejdulezitejsi hluk, nikoliv ten vyhon.
Odpovědět0  0
tömáě | 13.12.20065:36
tak si tam nedavej vetracek zadnej:­-)
Odpovědět0  0
eraser (344) | 3.3.200614:27
Ja sa v poslednom čase nespolieham na uvádzaný hluk a radšej som si namontoval regulačný panel. V prípade väčšieho zaťaženia mám umiestnené teplotné čidlá tak, aby automatická regulácia pohotovo zareagovala, no a zvýšená hlučnosť pri hraní mi už toľko nevadí, horšie je to však pri náročnej činnosti v desktope.

Bližšie info [odkaz, pro zobrazení se přihlaste]

Naviac mám v tomto článku zmienku o AC chladičoch, s ktorými som bol nadmieru spokojný. Ono nezaškodí, keď sa užívateľ zameria na ten správny model.

Mimochodom, regulačných panelov existuje kopa, nikoho nenútim, aby si kúpil tak drahý, ako bol ten moj. Dokonca sa sa dajú zohnať malé regulátory za pár korún, lenže problém je v samotnej regulácii, resp. prístupnosti k ovládaniu regulácie.

Dosť ľudí ešte nepochopilo, čo ma mrzí, aká je dôležitá nízka hlučnosť, najmä pri namáhavej a tvorivej práci. Avšak bežným hráčom je to jedno a potom sa stretávame s odmietaním a sme považovaní za úchylákov, ktorí sa snažia za každú cenu znížiť celkovú hlučnosť o 1 dB­(A­)... ;o­))
Odpovědět0  0
Squish | 3.3.20068:59
Doufal jsem že Arctic co se týče tichosti překoná legendární Nexus. No snad příště.
Odpovědět0  0
Pisik | 3.3.200618:34
nexus je tichy! ale podivej se na tohle!!! doufam ze udaje jsou stejne i v realu :P
http:­/­/www.jsc­-computers.cz­/product_info.php­/cPath­/202_656­/products_id­/12133
Odpovědět0  0
Jan Vítek (3359) | 3.3.200618:44
Osobne se mi zdaji ty udaje docela nadhodnocene. Tichy musi byt kazdy 80mm ventilator na 1000RPM. Tady uz jde vyhradne o kvalitu lozisek, cvakani civek a ne tolik o aerodyn. hluk... ale uvidime.
Odpovědět0  0
X-COM (73) | 3.3.20068:29
Mám 3 větráky AC a nemám s nima dobré zkušenosti jsou velmi nevýkonné. Proti stejně vypadajícímu větráku AKASA, který je asi o 20 Kč dražší bych řekl tak poloviční průtok vzduchu. Ovšem na Freezeru je větrák dobrý.
Odpovědět0  0
Fikus Kukis (136) | 3.3.20067:55
Pred par dnami som si kupil jeden AF12025 ako intake a musim uznat, ze je naozaj prilis hlucny ­(na pomery AC extremne hlucny­) Mam v PC dva starsie Arctic Fan 3, chladic na CPU AC Super Silent 4 Ultra a jeden Arctic Fan Pro 2L, a tie su naozaj velmi tiche. Ale ten novy strasne huci, aj na nizsich otackach je pocut cvakanie cievok. Myslim ze AC si tymito vyrobkami pokazi svoje velmi dobre meno.
Odpovědět0  0
imag.muchachan | 3.3.20068:14
Váš příspěvek byl odstraněn, jelikož to byla pouze bezdůvodná provokace jiného účastníka této diskuze, jenž vyjadřoval svůj názor týkající se článku. Stejně tak byly odstraněny všechny navazující příspěvky, které byly podrážděnou reakcí na tento Váš výpad. Pokud pane ­"imag.muchachan­" nedokážete diskutovat na úrovni, nečiňte tak raději vůbec, jelikož to v takovém případě bude opět smazáno.


S pozdravem
Karel Polívka
Odpovědět0  0
xBl4d3x | 3.3.200611:04
na casemodding.cz nebo czechcomputer.cz se kolem stovky prodává Xilence 12cm větrák, můžeš zkusit ten :­-­) Co se hluku týče, 12cm AF je opravdu poměrně hlučný...stačí snížit napětí a je výborný ­(tichá necvakající ložiska­).
Odpovědět0  0
eraser (344) | 4.3.200614:29
Tak to má byť, správny prístup. Myslím, že to chlapca rýchlo prestane baviť.
Odpovědět0  0
Topič (3) | 10.3.200618:21
Muzu potvrdit AF12025 neni opravdu moc povedeny, subjektivne hodne hlucny, neprijemny vrcivy zvuk.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.